Mijn Kinddossier
Onze Jeugdgezondheidszorg werkt met ‘Mijn Kinddossier’. In Mijn Kinddossier:
- Vind je belangrijke informatie over de groei en opvoeding van je kind(eren) van 0-12 jaar.
- Kun je zelf afspraken met de Jeugdgezondheidszorg bekijken en verzetten.
- Zien wanneer je kind welke inentingen heeft gehad.
- Advies van de JGZ medewerker teruglezen.
- Groeidiagrammen van je kind(eren) bekijken.
- Informatie en websites bekijken met betrouwbare informatie over opvoeden.
- Vragenlijsten digitaal invullen voor de gezondheidsonderzoeken op school
Mijn Kinddossier
Op Mijnkinddossier.nl kun je online de gegevens van jouw kind bekijken.
Geef jouw e-mailadres en mobiel telefoonnummer door onder het kopje ‘mijn gegevens’. Deze kun je op een later moment altijd gemakkelijk aanpassen. Wij hebben ze nodig om je uitnodigingen (via e-mail) en herinneringen (via sms) te sturen.
Om in te loggen in Mijn Kinddossier heb je een DigiD nodig. Heb je nog geen DigiD? Deze kun je op de website van DigiD aanvragen.
Ouders met gezag kunnen in Mijn Kinddossier. Zijn ouders niet getrouwd? Dan is Mijn Kinddossier ook toegankelijk voor de ouder die het kind heeft erkend. Pleegouders of een voogd kunnen toegang krijgen na het invullen van een toestemmingsverklaring.
Een ouder krijgt toegang tot Mijn Kinddossier wanneer:
- De ouder een DigiD heeft.
- De ouder een BSN-nummer heeft.
- Een kind (0 tot 12 jaar) in zorg is bij de Jeugdgezondheidszorg van GGD Gelderland-Zuid.
- Het kind een BSN nummer heeft.
- De ouder in het digitale kinddossier (KD+) geregistreerd staat als gezaghebbend.
- De ouder die het kind erkend heeft en in de Gemeentelijke Basisadministratie geen speciale gezagstatus heeft.
De gezagsrelatie die bij de Jeugdgezondheidszorg staat geregistreerd is overgenomen uit de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA).
Inloggen is alleen mogelijk met je DigiD. Dit om de gegevens van je kind goed te beschermen.
In de beveiligde omgeving staan gegevens uit het digitaal dossier Jeugdgezondheidszorg van je kind. Medewerkers van GGD Gelderland-Zuid hebben geheimhoudingsplicht en delen geen gegevens zonder je toestemming. We vinden de privacy van jou en je kind belangrijk. Lees voor meer informatie ons ons privacyreglement
Sluiten
Onze Jeugdgezondheidszorg kan Mijn Kinddossier sluiten. Het is dan voor geen van de gezaghebbende ouders toegankelijk. Dit kan gebeuren in de volgende situaties:
- Ouders kunnen vragen om Mijn kinddossier te sluiten voor de (ex-)partner. Mijn Kinddossier wordt dan voor de (ex-)partner en de aanvrager gesloten. Het verzoek om Mijn kinddossier te sluiten vragen ouders aan de jeugdarts of jeugdverpleegkundige waarbij het kind in zorg is.
- De professional van de Jeugdgezondheidszorg kan besluiten Mijn Kinddossier te sluiten als er zorgen zijn dat informatie uit het ouderportaal de belangen van het kind schaadt.
Heropenen
Ouders kunnen altijd vragen om Mijn kinddossier weer te openen. Er is dan toestemming van beide gezaghebbende ouders/ verzorgers nodig. Hiervoor vullen ouders het formulier ‘Verzoek tot heropenen Mijn Kinddossier’ in. De jeugdarts en –verpleegkundige waar het kind in zorg is beoordelen het verzoek.
Download hier het formulier ‘Verzoek tot heropenen Mijn Kinddossier’.
Dit formulier invullen, scannen (of een duidelijke foto maken) en via het verzendformulier naar ons toesturen.
Ben je pleegouder of voogd en wil je gebruik maken van Mijn Kinddossier? Dan heb je een toestemmingsverklaring nodig. Deze verklaring moeten de pleegouder, de gezaghebbende ouder of voogd ondertekenen. Ook is er een kopie van beide legitimatiebewijzen nodig.
Download de toestemmingsverklaring.
De toestemmingsverklaring invullen, scannen (of een duidelijke foto maken) en via het verzendformulier naar ons toesturen.
Liever een toestemmingsverklaring per post ontvangen? Neem dan contact met ons op.
Contact
Voor vragen over Mijn Kinddossier neem contact op via jeugdgezondheidszorg@ggdgelderlandzuid.nl of bel naar 088-144 71 11. Wij zijn bereikbaar op werkdagen van 8.00 – 12.00 uur en van 12.30 – 16.30 uur.
Heb je vragen of zorgen over het opvoeden of opgroeien van je kind? Blijf er niet mee rondlopen. Onze jeugdverpleegkundigen en jeugdartsen denken graag met je mee. Je kunt je vragen stellen tijdens het inloopspreekuur op het consultatiebureau of op school, maar je kunt ook bellen of mailen.
Veelgestelde vragen over Mijn Kinddossier
- Heb je geen eigen DigiD? Inloggen met je eigen DigiD is een voorwaarde voor toegang tot Mijn Kinddossier. Iedereen met een BSN (burgerservicenummer) kan DigiD aanvragen op DigiD.nl.
- Probeer een andere browser / mobiel / computer om in te loggen. Mijn Kinddossier werkt met de meest recente browsers. Oudere browsers worden niet ondersteund.
- Het kan zijn dat jouw kind (nog) niet is aangemeld voor Mijn Kinddossier. Neem dan telefonisch contact met ons op.
- Ben je ingelogd met je eigen DigiD?
- Probeer een andere browser / mobiel / computer. Mijn Kinddossier werkt met de meest recente browsers. Oudere browsers worden niet ondersteund.
- Neem met ons telefonisch contact op.
Ga naar het kopje ‘Mijn gegevens’, hier kun je je naam aanpassen. Vergeet niet op opslaan te drukken.
- Als jouw kind geboren is vóór 1 september 2007 dan is hij/zij niet aangemeld voor Mijn Kinddossier. Mijn Kinddossier is voor kinderen tot 12 jaar.
- Jouw kind is (nog) niet bij ons in zorg (schoolgaand in onze regio of in zorg op een consultatiebureau van ons).
- Jouw kind is nog maar net schoolgaand in onze regio. Het kan zijn dat wij dat wij jouw kind administratief nog in zorg moeten nemen, dit kan 6 weken duren.
- Er ontbreken gegevens die wij nodig hebben om de relatie tussen gezaghebbende ouder en kind te leggen.
- Neem in geval van onbeantwoorde vragen telefonisch contact met ons op.
- Misschien staat jouw e-mailadres nog niet (goed) ingevoerd in Mijn Kinddossier. Dit controleer je eenvoudig door in te loggen.
- Onder het kopje ‘Mijn gegevens’ vul je je e-mailadres en mobiele nummer in. Deze gegevens zijn belangrijk voor ons. We hebben ze nodig om uitnodigingen (via e-mail) en herinneringen (via sms) te kunnen sturen.
Er is in de periode waarin je kunt zoeken naar een nieuw tijdstip voor jouw afspraak geen ruimte meer beschikbaar. Neem telefonisch contact met ons op.
Waarschijnlijk klopt het e-mailadres dat in Mijn Kinddossier vermeld staat niet (meer) of je hebt jouw e-mailadres niet ingevuld. Je kunt jouw e-mailadres toevoegen of wijzigen onder het kopje ‘Mijn gegevens’ in Mijn Kinddossier.
Ouders met gezag kunnen in Mijn Kinddossier. Zijn ouders niet getrouwd? Dan is Mijn Kinddossier ook toegankelijk voor de ouder die het kind heeft erkend (alleen als in de Gemeentelijke Basisadministratie bij deze ouder geen speciale gezagstatus is opgeschreven).
Pleegouders of een voogd kunnen toegang krijgen na het invullen van een toestemmingsverklaring.
Om in te loggen in Mijn Kinddossier heb je een DigiD nodig. Dit zorgt ervoor dat de gegevens van het kind goed beveiligd zijn.
Mijn Kinddossieris alleen toegankelijk voor jou als ouder. Om in te loggen op Mijn Kinddossierheb je een DigiD nodig. Je kunt er ook voor kiezen om van de DigiD App of SMS functie gebruik te maken (2-factor authenticatie).
De lijn waarover de data gaat is een beveiligde verbinding. Gegevens worden versleuteld gestuurd. Hierdoor zijn de gegevens niet te herleiden. Topicus (de leverancier van Mijn Kinddossier) voert jaarlijks controles uit waardoor de veiligheid gewaarborgd is. Verder laat Topicus van Mijn Kinddossier stelselmatig de betrouwbaarheid testen door onafhankelijke, professionele partijen.
Voor het openen van een folder kun je gebruik maken van Adobe Acrobat Reader | Download in Android Play Store | Download in Apple App Store.
Wil je geen gebruik maken van Mijn Kinddossier? Bespreek dit met je Jeugdarts of Jeugdverpleegkundige van het consultatiebureau. Of neem telefonisch contact met ons op.
Soms staat er onterecht dat uw kind bepaalde vaccinaties nog moet krijgen. Dit wordt in de loop van de tijd administratief recht getrokken.
Stuur ons dan een e-mail of bel ons.