Trots op… MBO Yuverta
Even voorstellen
“Ik ben Eva Vermeulen, de gezonde schoolcoördinator van deze school. Tijdens mijn LOB en Burgerschapslessen merkte ik, dat ik meer in gesprek wilde met studenten over thema’s die ook goed passen bij Gezonde School. Twee jaar geleden zijn we gestart met werken vanuit de Gezonde School. Ik kreeg de mogelijkheid om hier meer invulling aan te geven, nu ben ik Gezonde School Coördinator naast allerlei andere taken hier op school.”
Wat is het doel van de Gezonde School bij Yuverta mbo Nijmegen?
“We willen dat studenten zich goed kunnen ontwikkelen in een veilige omgeving. De Gezonde School helpt ons om ieder jaar te werken aan onderwerpen die zorgen voor een gezonde leefstijl, betere schoolresultaten en minder uitval. Een belangrijk onderwerp is bijvoorbeeld Gezonde Relaties en Seksualiteit. Dit gaat over hoe je gezond en veilig met anderen omgaat, grenzen stelt en jezelf leert kennen. Onderwerpen als genderdiversiteit en sexting komen ook aan bod. Dit draagt bij aan een gezonde seksuele ontwikkeling.”
“In schooljaar 2023 – 2024 hebben we het certificaat ‘Gezonde relaties en Seksualiteit’ behaald. Hiermee mogen we ons de komende drie jaar een Gezonde School noemen. Dit certificaat laat zien dat we studenten goed begeleiden op het gebied van relaties en seksualiteit.”
Waarom zijn jullie met het thema Relaties en Seksualiteit aan de slag gegaan?
We merkten dat mbo studenten vanuit stages en praktijkervaringen van alles meemaakten, het ging dan over seksueel getinte opmerkingen, ongewenst gedrag en verwachtingen. Daarmee werd het onderwerp Wensen en Grenzen heel actueel. Vanuit het ondersteuningsteam is daarop interactief theater ingezet. Hiervoor is op maat een stuk gemaakt met daarin allerlei casussen met realistische ervaringen. Ook dit jaar volgt er weer interactief theater voor alle 1e jaars, daarbij zorgen we ook voor voor- en nazorg.
Zelf merkte ik dat het thema gewoon heel erg speelt bij studenten: verhalen die zij vertelden, problemen waar ze tegen aanliepen, vragen die zij hadden. Soms legde ik een les stil om echt bij vragen stil te kunnen staan. In de periode rondom Valentijn -tijdens de Week van de Liefde- gaf ik al wel vaker lessen Lang Leven de Liefde. De band met studenten en de veiligheid die je zo met elkaar creëert, is enorm helpend om tot echt contact met elkaar te komen. Het is heel waardevol om als docent deze lessen zelf te geven. Soms schieten studenten me nog even aan in gang, dan hebben ze een vraag of willen ze even iets delen.
Wat zijn de aandachtspunten voor schooljaar 2024-2025?
“Dit schooljaar ligt de focus op ‘Gezond & Veilig werken’. We gaan zorgen voor een veilige en gezonde werkomgeving. Ook krijgt het thema Sport en Bewegen extra aandacht, omdat bewegen erg belangrijk is voor de gezondheid van jongeren. We zetten inzet op Relaties en Seksualiteit voort en daarnaast gaan we aan de slag om onze schoolkantine te verbeteren qua aanbod en informatievoorziening. Andere thema’s die langskomen zijn: slapen, welbevinden, mediawijsheid, gehoor, hygiëne en voeding. Al deze onderwerpen helpen onze studenten om gezond en prettig op school te zijn.”
Hoe werken jullie aan de Gezonde School?
“De Gezonde School is een project waarbij we samenwerken met het Ondersteuningsteam, LOB en Burgerschap. Samen zorgen we voor een gezonde, veilige en fijne omgeving voor alle studenten. We hebben een gezamenlijke themakalender; per week of maand stellen we een ander thema centraal waar we op verschillende manieren aandacht aan schenken: bijvoorbeeld de week van de mediawijsheid, de week van de liefde, de verspillingsvrije week, de week tegen eenzaamheid etc. Dit doen wij door: gastlessen, dingen uit te delen in de pauze, in gesprek te gaan met studenten tijdens de pauze, docenten voorzien van informatie om in de lessen aandacht te besteden aan het onderwerp. Via intranet en teams delen we berichten en achtergrond over Gezonde School. Soms sluit ik aan bij een coördinatoren overleg, soms loop ik de personeelskamer in om te ideeën te delen of juist op te halen. Het werkt door het af en toe eens wat persoonlijker te maken.”
Waar ben je trots op?
Docenten komen enthousiast naar me toe en delen hun ervaringen. Dat vind ik fantastisch wanneer dat gebeurt. In een korte tijd hebben Gezonde School hier echt in de vingers gekregen. Ik zou er mijn hele week mee kunnen vullen! Tegelijkertijd, sommige dingen zijn lastig om goed onder te brengen. Zo willen we ‘Girls Talk’ graag een plekje geven, voordat je zelf in staat bent om dit uit te voeren dat vraagt wel tijd, training en aandacht. Dus vasthouden en vooral door blijven gaan.
Wat zou je andere scholen adviseren?
Gewoon doen! En daarbij vooral samenwerking zoeken. Denk aan zorgcollega’s, het ondersteuningsteam, collega’s burgerschap, lob, slb. Zo weet je van elkaar wat er speelt en wat er opgepakt wordt; geen dubbele dingen doen en je hoeft het niet alleen te doen. De start als Gezonde School coördinator heb ik alleen gemaakt, fijn is dat we nu met z’n tweeën zijn; zo kun je sparren en taken verdelen.