Trots op Leer- & Veerkracht

Header Trots Op Leer En Veerkracht

Deze keer geen scholen in Gelderland Zuid. We gaan gluren bij de buren.

Wie zijn jullie?

Daniëlle Creuwels, Janneke Deenen en Charlotte Kohler: “Onze scholen (Basisschool Tuin17 in Heteren en basisschool de Elstar in Elst) werken met Leer- & Veerkracht. Dat is de meest uitgebreide en intensieve heleschoolbenadering voor veerkracht en welbevinden van Nederland. Leer- & Veerkracht gaat voor een complete nieuwe generatie die veerkrachtig, gelukkig en vriendelijk is. Die zich goed voelt over zichzelf en van daaruit zorgdraagt voor anderen.”

Wat is Leer- en Veerkracht?

Janneke: “We zijn op De Elstar een Vreedzame Leer- &Veerkracht school. De meerwaarde naast Vreedzame School is dat Leer- & Veerkracht zich in eerste instantie op leerkrachten richt. Dr. Rinka van Zundert, oprichter van Leer- & Veerkracht, en haar team trainen bewust als eerste het schoolteam intensief. We gingen aan de slag met onze eigen ontwikkeling. Een succesfactor is dat het traject je als persoon veel oplevert. Denk aan meer bewust zijn van je eigen kwaliteiten en kwaliteiten van collega’s, minder piekeren, beter omgaan met tegenslagen, positief leren denken, minder negatieve gedachten. We hebben als team geleerd en ervaren wat Positieve Psychologie kan betekenen bij stress, druk en negatieve gedachten. Vanuit het motto ‘Leer het, leef het en geef het door!’ zijn we aan de slag gegaan met de kinderen. Door bijvoorbeeld de sterke kanten-benadering, optimistische denkstijl, mindfulness, dankbaarheidsoefeningen, groeimindset, verbindende communicatie.”
Charlotte: “De druk in het onderwijs is soms hoog. De waan van de dag kan je opslokken. Juist dan is Leer- & Veerkracht belangrijk. Zorg voor de kinderen via zorg voor de leerkracht. Want van gelukkige leraren leer je de mooiste dingen.”

Zweverig?

“Ja!”, lacht Daniëlle, “Dat dachten sommige collega’s eerst ook. Maar door het te koppelen aan leren bleek die leerkuil zo genomen.” “Leerkuil?” “Een van de onderdelen van Leer- & Veerkracht is de groeimindset waarbij je de stappen die nodig zijn voor ontwikkeling ziet als een leerkuil. In deze leerkuil loop je tegen een uitdagende muur op. Kinderen weten dat bij leren nieuwe verbindingen gemaakt worden in hun hoofd. Dat vraagt oefenen. Het gaat gepaard met frustratie en dat hoort erbij. Voor een leerproces kun je je sterke kanten inzetten. Denk aan doorzettingsvermogen. Dat helpt je door de zogenaamde leerkuil. Door het ondersteunend te laten zijn voor het leren, weten nu alle collega’s er mee te werken. Mindfulness bijvoorbeeld komt dan ten dienste te staan van het leren. Collega’s zijn het gaan zien als tools, middelen om kinderen te helpen bij het leren. Daarom heet het ook Leer- & Veerkracht. Leren door veerkrachtig te zijn. Is het onrustig vóór een toets, dan is het inmiddels voor niemand meer gek om een ademhalingsoefening te doen. Het is dus een middel om een doel te bereiken. Kinderen vinden het inmiddels ook niet meer gek. Het is niet zweverig. Rinka en haar team weten het als geen ander om het begrijpelijk en tastbaar te maken voor collega’s.”

“Herkenbaar.”, aldus Charlotte. “Yoga was bijvoorbeeld voor leerlingen eerst onwennig. Na de eerste keer hoorden we van leerlingen dat ze het fijn vonden en zich weer inschreven voor de volgende workshop.”

Waar ben je trots op?

“We zijn er trots op dat we kinderen een goed gevulde rugzak meegeven vol middelen, vaardigheden en veerkracht die ze kunnen inzetten om zich steeds te blijven ontwikkelen in hun leven. Kinderen weten dat het niet erg is om een uitdaging voor de kiezen te krijgen. Ze weten dan wat ze kunnen doen. Het is prima om in je comfortzone te zitten, het is ook goed om regelmatig de uitdaging aan te gaan. Leerlingen hebben zichzelf hier op school goed leren kennen en hebben veilig kunnen oefenen.We blijven ons ook als team ontwikkelen op Leer- & Veerkracht. Dat je dankbaar mag zijn voor dingen die op je pad komen. Dat je je kwaliteiten kent, dat je jezelf goed kent. Tegenslag en verdriet gezien mogen worden als iets dat je verder helpt. Die mooie basis willen we neerleggen voor kinderen. Daar werken we elke dag aan. Daar zijn we trots op.”

Rijke taal

Inmiddels zijn kinderen op de beide basisscholen helemaal gewend aan een check-in, dankbaarheidsoefeningen, sterke kanten inzetten en mindfulness. Zeker ook is er veel aandacht voor het benoemen wat je voelt en wat er in je leeft. De woordenschat wordt iedere dag rijker.

Daniëlle: “Je geeft kinderen taal. Er zijn immers meer woorden voor emoties dan bang, boos, verdrietig en blij. We gaan vervolgens zeker niet ‘curlen’! We laten kinderen hun emoties ervaren in een veilige omgeving, waardoor ze kunnen oefenen. Je mag bijvoorbeeld verdrietig zijn. We zijn geneigd om te zeggen “Oh, je hoeft niet te huilen.” Nee, huil maar een keer lekker. Dat helpt. Iedereen huilt wel eens. Dan huilen we misschien een keer met je mee als iets heel verdrietig is. En je mag emoties hebben en erbij stilstaan. Dat is cruciaal. Je mag verdrietig zijn. Vervolgens ‘Wat helpt jou om de draad weer op te pakken? Heb je een helpende gedachte nodig vandaag of kan ik iets anders voor je betekenen? Wat kan je zelf doen? Wat kan ik of een klasgenoot voor je betekenen?’ Je geeft kinderen dus eigenaarschap over het leren en inzicht in hun eigen gevoelens en emoties.”

Zichtbaar, voelbaar en merkbaar

Beide scholen zien dat Leer- & Veerkracht veel meer is dan sterke kanten, geluk en dankbaarheidsoefeningen. “Dat is ook waar we naar op zoek waren.”, vertelt Daniëlle. “We wilden dat het in ons DNA zou komen te zitten. We wilden als team meer dan wat lesjes sociaal-emotionele ontwikkeling. Bepaald gedrag was heel hardnekkig. De lessen SEO waren voorheen niet sterk genoeg om dat gedrag te keren. Het leek wel of kinderen de lessen vergeten waren zodra ze de deur uit gingen. We zochten dus naar een aanpak die kinderen verder zou laten groeien. Je bent als school verplicht om iets rond SEO te doen. En we hadden al onze visie ‘Ik zie jou’. Maar wat zien we dan? En als we elkaar willen zien, wat betekent dat dan? Wat hebben we dan nodig? Dus vanuit de visie zijn we gaan kijken wat we willen. We hebben een aantal methoden onderzocht. Onze directeur stelde ons ook kritische vragen. Dat leverde een denkwijze op waar we ook trots op waren. We zochten een aanpak die ook zichtbaar, voelbaar en merkbaar iets oplevert. Het moest onze way of life worden in school. Zo gaan we met elkaar om en dit vinden we belangrijk. Gelukkig bleek bij de fusie de andere school deze denkwijze te delen. Die sloot vervolgens naadloos aan bij Leer- & Veerkracht.”

Wat wil je over twee jaar bereikt hebben?

Danielle: “Het zit inmiddels in de hele school. Leer- & Veerkracht is voor ons nu ook een speerpunt waar we ons mee willen profileren. Zeker ook om dat we zien dat de leerresultaten beter worden.”

Charlotte: “Daarom is het van belang dat je het levend houdt binnen de school. We willen onze aanpak goed borgen in het curriculum. Door ouders te betrekken bij Leer- & Veerkracht. Ouders kunnen participeren door een workshop te verzorgen of door deel te nemen in de ouderwerkgroep.”

Meer informatie

Wil je meer informatie over Leer- & Veerkracht? Bekijk de websites www.leerenveerkracht.nl of www.karakter.com/veerkracht