Elke vier jaar onderzoeken we hoe het gaat met leerlingen in klas 2 en 4 van het voortgezet onderwijs. Dit heet de Gezondheidsmonitor Jeugd. Leerlingen vullen een vragenlijst in tijdens een les op school. De vragen gaan bijvoorbeeld over gezondheid, welzijn, leefstijl, vrije tijd en school.
Alle GGD’en in Nederland gebruiken dezelfde vragenlijst en doen het onderzoek in dezelfde periode. In onze regio doen ook leerlingen van het praktijkonderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs mee. Zij krijgen een kortere en eenvoudigere vragenlijst. Deze gaat ook over gezondheid, welzijn en leefstijl.
De uitkomsten van het onderzoek zijn belangrijk voor het maken van beleid over gezondheid. Gemeenten en de GGD gebruiken deze gegevens. Zo zien we beter wat nodig is om de gezondheid en leefstijl van leerlingen te verbeteren. Het onderzoek vindt plaats tussen eind september en eind november 2026.
Hoe verloopt de Gezondheidsmonitor Jeugd 2026?
Leerlingen uit klas 2 en 4 vullen de vragenlijst online in tijdens een les op school. Een docent begeleidt dit. De vragen gaan over onderwerpen zoals gezondheid, welzijn, leefstijl, vrije tijd en school. Aan het einde van de vragenlijst krijgen leerlingen informatie. Ze zien waar ze betrouwbare informatie kunnen vinden als ze vragen hebben over hun gezondheid.
Deelname aan de monitor
Ouders/verzorgers en leerlingen krijgen een paar weken van tevoren informatie over het onderzoek. Meedoen is niet verplicht. Leerlingen kiezen zelf of ze meedoen. We behandelen alle antwoorden vertrouwelijk.
Is privacy bij deelname gewaarborgd?
Wij beschermen de privacy van leerlingen. Zij vullen de vragenlijst in via een algemene link. Deze link is uniek per school. Zo weten wij op welke school de vragenlijst is ingevuld. We vragen niet naar de naam of klas van de leerling. We vragen wel naar de vier cijfers van de postcode. Zo kunnen we de gegevens per wijk en gemeente bekijken. De GGD houdt zich aan de regels van de AVG. We nemen maatregelen om gegevens goed te beveiligen. Zo voorkomen we verlies of misbruik van gegevens. De vragenlijst staat bijvoorbeeld op een beveiligde website.
Alle GGD’en doen mee om de gezondheid van jongeren te verbeteren
Alle GGD’en in Nederland voeren dit onderzoek op dezelfde manier en in dezelfde periode uit. De resultaten zijn rond half 2027 beschikbaar. Ze geven een beeld van de gezondheid, het welzijn en de leefstijl van jongeren. Omdat alle GGD’en meedoen, zijn er cijfers voor heel Nederland, voor regio’s en voor gemeenten. Zo kunnen we resultaten met elkaar vergelijken. Voor praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs zijn er geen landelijke cijfers. Deze groepen doen niet in elke regio mee. De overheid en gemeenten gebruiken de resultaten om beleid te maken. Ook scholen gebruiken de uitkomsten. Zo werken we samen aan een betere gezondheid van jongeren en aan het voorkomen van gezondheidsproblemen.
De GGD voert de Gezondheidsmonitor Jeugd normaal één keer per vier jaar uit. De vorige keer was in 2023. Dit keer doen we het onderzoek één jaar eerder, omdat het anders tegelijk zou vallen met andere onderzoeken. Meer informatie staat op de website van het RIVM.
Heb je vragen?
Wil je meer weten over de Gezondheidsmonitor Jeugd 2026? Of heb je vragen? Stuur dan een e-mail naar onderzoek@ggdgelderlandzuid.nl.
Veelgestelde vragen
Nee, meedoen is vrijwillig. Ouders/verzorgers en leerlingen krijgen vooraf informatie over de vragenlijst. Wil je niet dat jouw kind meedoet? Dan kun je dit doorgeven aan de school. Daar hoef je geen reden voor te geven. Wil een leerling zelf niet meedoen? Dan kan dat ook. De leerling kan dit op school zeggen. Voor goede en betrouwbare resultaten is het wel belangrijk dat zoveel mogelijk leerlingen de vragenlijst invullen.
Gemeenten hebben de GGD Gelderland-Zuid gevraagd om leerlingen vragen te stellen over hun gezondheid, welzijn en leefstijl. Met de uitkomsten wil de gemeente de komende jaren werken aan het verbeteren van gezondheid en leefstijl, vooral om problemen te voorkomen. De gemeente maakt samen met partners beleid op basis van de resultaten.
Ja. Voor deze leerlingen is er een kortere en eenvoudigere vragenlijst. De vragen gaan over gezondheid, welzijn en leefstijl. Alle klassen op deze scholen doen mee. Niet alle regio’s in Nederland gebruiken deze vragenlijst. Daarom zijn er geen landelijke cijfers voor deze groep.
Door de vragenlijst in te vullen, gaan jongeren nadenken over hun gezondheid en leefstijl. Aan het eind van de vragenlijst staat een lijst met betrouwbare websites. Daar kunnen jongeren meer informatie vinden of vragen stellen.
Meer leerlingen vullen de vragenlijst in als dit op school gebeurt. Dat geeft betere resultaten. In de klas kunnen leerlingen ook vragen stellen aan de docent. Daarnaast is de kans kleiner dat ouders of anderen meekijken. Zo kunnen jongeren eerlijk antwoorden, ook over onderwerpen zoals alcohol, roken en drugs.
De privacy van leerlingen is goed geregeld. De GGD werkt volgens de regels van de privacywet (AVG). De gegevens worden goed beveiligd tegen verlies en verkeerd gebruik. De vragenlijst staat op een veilige website. Leerlingen vullen hun naam en klas niet in. Elke school gebruikt één link voor de vragenlijst. Daardoor weten we wel van welke school de antwoorden komen, maar niet van welke leerling. Ook wordt er niet gevraagd naar het adres. De antwoorden zijn dus anoniem. We vragen wel de eerste vier cijfers van de postcode. Hiermee kan de GGD resultaten bekijken per gemeente en wijk.
De vragenlijst is gemaakt door Ipsos I&O (ISO 27001 gecertificeerd) in opdracht van GGD GHOR Nederland. De software die wordt gebruikt heet Survalyzer. De gegevens staan op een veilige server in Europa (ook ISO 27001 gecertificeerd). De veiligheid van het systeem wordt regelmatig getest door een externe partij. Deze controleert of het systeem goed beveiligd is. GGD GHOR Nederland en Helder Onderzoek hebben afspraken gemaakt over het gebruik van de gegevens.
Ja. Ouders/verzorgers en leerlingen krijgen via school een e-mail met alle informatie over de vragenlijst en de privacy.
De resultaten laten zien hoe het gaat met de gezondheid en het welzijn van jongeren, lokaal, regionaal en landelijk. Deze informatie helpt gemeenten en het ministerie van VWS om beleid te maken en te verbeteren. De gemeente bespreekt de resultaten met scholen en andere partners. Samen kijken zij waar verbeteringen mogelijk zijn. De GGD deelt alleen resultaten over groepen, bijvoorbeeld alle vierdeklassers. Nooit over één leerling.
Het RIVM publiceert de landelijke resultaten op:
De GGD maakt rapporten en zet cijfers op ons dashboard Gezondheid in Cijfers.
Scholen krijgen een eigen rapport als genoeg leerlingen hebben meegedaan. Hierin staan resultaten op groepsniveau. De school beslist zelf wie dit rapport mag zien.
Alle middelbare scholen zijn gevraagd om mee te doen. Voor betrouwbare resultaten is het belangrijk dat zoveel mogelijk scholen en leerlingen meedoen. Als bijna alle scholen meedoen, kunnen we ook cijfers per gemeente maken. Dit helpt bij goed lokaal beleid. Hoe meer scholen meedoen, hoe beter het beeld van de gezondheid van jongeren.