Trots op OBS de Kaardebol

Wat is de Kaardebol voor school?

 “Mijn naam is Dianne Janssen en ik ben directeur van OBS De Kaardebol in Culemborg. En ja, ik ben apetrots op De Kaardebol. Ik noem het wel eens ‘De wereld in het klein’. Wij zijn een kleurrijke school waarbij iedereen welkom is. We halen dan ook de echte wereld naar binnen en we trekken de wereld in. Op die manier werken we samen met allerlei wijkorganisaties zoals het zorgcentrum Beatrix. Jaarlijks brengen we daar kerstkaartjes rond en voert groep 8 de eindmusical daar op. Het is goed om aandacht te hebben voor de mensen om ons heen. Anderen noemen onze school wel eens de Pippi Langkous school, en ik snap wel waarom. We werken vanuit de houding: “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het kan’. We willen de kinderen uitdagen en hun nieuwsgierigheid prikkelen. We laten de kinderen zelf op onderzoek uitgaan, op zoek naar de antwoorden op hun vragen. En ja, soms wordt het dan even een Villa Kakelbont hier, maar vanuit daar ontstaan vaak de mooiste ontwikkelingen.”

Hoe werken jullie aan de ontwikkeling van de leerlingen? 

“Met het thematisch werken vanuit OGO-principes werken we aan betekenisvol onderwijs. Het eerste thema van het schooljaar gaat altijd over kennismaken met jezelf en de ander. In de eerste periode wordt ook de vraag beantwoord: Wie willen we zijn als groep en welke afspraken zijn daarbij belangrijk?

Dit jaar zijn we gestart met het thema Helden, want in elk kind schuilt een held. Elk kind blinkt wel ergens in uit! In alles wat we doen, kijken we dan ook naar de talenten van de leerlingen. Op de Kaardebol luisteren we naar de mening van de kinderen. Dat doen we bijvoorbeeld bij de Klassenvergaderingen, maar ook middels de Kinderraad. Dat laatste pakken we ook echt serieus aan: Met een heuse kandidatencampagne en een stembureau. De speerpunten van komend jaar van de Kinderraad zijn o.a.: Sociale veiligheid en het groener maken van het schoolplein.”

Waar ben je trots op? 

“De leerlingen zelf zijn vooral trots op onze Kidzreporterz. Ze noemen zichzelf trouwens de ‘Rappe Reporters’, want dat is natuurlijk hipper. De Rappe Reporters maken 1 keer per jaar een krant met artikelen over schoolse activiteiten in en rondom de Kaardebol. Het is niet zomaar een schoolkrantje, nee, kinderen uit groep 5-8 kunnen met een eigen talent meehelpen met schrijven, fotograferen of vloggen. Samen met Anouk, een vormgever uit de wijk, maken ze de krant daarna mooi. Daarna ligt onze Kaardebol. bij de kapper, de boekwinkel, de supermarkt en het verzorgingstehuis. Ik ben zelf ook heel trots op de leerkrachten. We hebben als team een omslag gemaakt. Want om kinderen te kunnen uitdagen, moeten we juist niet altijd het antwoord hebben als volwassenen. Vanuit het niet-weten raken kinderen juist intrinsiek gemotiveerd om het zelf te ontdekken en blijven ze meer eigenaar van hun leerproces.”

Wat zijn valkuilen geweest? 

“In ons team hadden de mensen last van de hoge werkdruk. We zijn een klein team, en moeten samen alle taken doen. Daarom gingen we op zoek naar een oplossing. We besloten om de Kanban-methode te omarmen. We kregen trainingen, ontwikkelden een eigen Kanban-bord en zijn gestopt met de wekelijkse vergaderingen. Elke dag na schooltijd staan we 15 minuten bij ons Kanban-bord. We bespreken dan alle lopende processen. Als blijkt dat er een meeting nodig is voor een onderwijs-item, dan plannen we dat in met diegenen die daarbij willen aansluiten. Het helpt ons om te prioriteren en we voelen meer gezamenlijke verantwoordelijkheid. De onderwijskwaliteit blijft een continu proces.“

Wat hoop je over twee jaar bereikt te hebben?

“We hebben nu al de Talent-academie in samenwerking met Sportfriends. Dat zou ik graag uitbreiden met andere activiteiten. Momenteel zijn we een Kunst- en Cultuurschool in ontwikkeling. Ik zou het prachtig vinden als we bijvoorbeeld een samenwerking vinden met kunstenaars uit de wijk. Mensen die vanuit passie kunnen vertellen over kunst en samen met de kinderen kunnen werken aan Kunsten Cultuurprojecten. Dat zou mooi passen bij onze thematisch onderwijs. En als deze mensen dan na schooltijd, tijdens de verlengde schooldag, ook aan talentontwikkeling van onze kinderen kunnen werken, geweldig!”