Onze visie

Als team School en Jeugd binnen de GGD Gelderland-Zuid zetten wij ons in voor een gezonde leefstijl en gezonde omgeving voor alle kinderen en jongeren. Gezonde gewoontes die op jonge leeftijd zijn aangeleerd, hebben de grootste kans om een leven lang mee te gaan. Scholen zijn hierin een belangrijke schakel: het is de plek waar leerlingen en studenten een groot deel van hun tijd doorbrengen.

Wij ondersteunen scholen vanuit de landelijke aanpak De Gezonde School, een effectieve manier voor scholen om structureel, integraal en planmatig aan gezondheid te werken.  Een Gezonde School die deel uitmaakt van een Gezonde Wijk en een Gezonde Gemeente en werkt vanuit dezelfde visie, versterkt elkaar en vergroot de gezondheidswinst voor alle inwoners.

Voor elk gezondheidsthema werken we aan de vier pijlers van Gezonde school, zo bereiken we een maximaal effect. Deze vier pijlers zijn: beleid; educatie; fysieke en sociale omgeving: signaleren en doorverwijzen. De thema’s zijn: bewegen en sport, gehoor, hygiëne, mediawijsheid, natuur en milieu, relaties en seksualiteit, roken alcohol drugs, slaap, voeding en welbevinden.

De Gezonde School Aanpak sluit inhoudelijk en strategisch aan bij landelijke gezondheidsdoelen uit de landelijke Preventienota (VWS) en de Landelijke Nota Volksgezondheid. Gezonde School vertaalt deze doelen naar de praktijk van alledag in de schoolsetting. Door gezondheidsbevordering structureel te verankeren in het onderwijs levert Gezonde School een belangrijke bijdrage aan het realiseren van gezondheidswinst bij kinderen en jongeren. Daarmee is het een krachtig instrument om gezondheidsachterstanden te verkleinen, gedragsverandering te stimuleren en in te zetten op een gezonde leefomgeving.

Werken vanuit de Gezonde School-aanpak met erkende interventies is een strategische investering in de sociale basis. Door beleid op gezonde scholen te verbinden met wijkgericht werken, jeugdbeleid en preventieve zorg ontstaat een samenhangend netwerk en een doorgaande lijn. Programma’s zoals Kansrijke Start, Gezonde Kinderopvang, Kind naar Gezonder Gewicht, JOGG, Rookvrije Generatie en Gezonde School vullen elkaar aan en versterken elkaar. Door beleidsmatig te investeren in onderlinge samenhang ontstaat een integrale preventieve infrastructuur: van preconceptie tot aan volwassenheid.

Hoe werken wij?

Geen enkele school is hetzelfde. Daarom bieden wij maatwerk en sluiten we aan bij de unieke context, wensen, behoeften en mogelijkheden van elke school en wijk. We benutten wat er al is en bouwen daarop verder, op basis van de 4 pijlers van de aanpak gezonde school.

Binnen dit proces van werken aan gezondheid wisselen we af tussen verschillende rollen: adviseur op inhoud en expert, sparringpartner, verbinder, ambassadeur, kwaliteitsbewaker en procesbegeleider.

Een gedeelde visie op gezondheid en samenleven is een belangrijk uitgangspunt. Wij stimuleren het ontwikkelen van een gezamenlijke visie op school-, wijk- en gemeentelijk niveau. Deze visie vormt de basis voor keuzes en zorgt voor de juiste impact – gericht op gezondheid, welzijn en verbinding.

We beschikken over interne, lokale, regionale en landelijke netwerken en benutten deze netwerken om scholen te ondersteunen bij het werken aan gezondheid. Deze ondersteuning kan bestaan uit aanbod van interventies, deskundigheidsbevordering, visieontwikkeling, kennis en expertise, procesbegeleiding en borging.

We koppelen de Gezonde School-aanpak aan bestaande wijkgerichte, gemeentelijke, regionale, landelijke initiatieven en/of netwerkaanpakken, zoals: Kansrijke Start, Kind naar Gezonder Gewicht, kansengelijkheid, gezonde leefomgeving, mentale gezondheid en Gezonde Schoolkantine. Hierdoor ontstaat betere samenwerking en meer samenhang, ofwel een integrale aanpak binnen de context van de wijk en gemeente. Bovendien, doordat we in contact staan met scholen en hun wensen en behoeften kennen, kunnen we deze inbrengen in gesprek met partners en gemeenten.

Een Gezonde School is een ankerpunt in de wijk. Door intensief samen te werken met wijkteams, buurtsportcoaches, jeugd- en gezinswerkers en andere schakels in de sociale basis, wordt gezondheid een gedeelde verantwoordelijkheid. Binnen gemeenten spelen we hierin een verbindende rol door deze netwerken te faciliteren en te versterken.

Wij ondersteunen scholen met kennis over gezondheidsbevordering, benutten bewezen werkzame programma’s of elementen daarvan en betrekken netwerkwerkpartners. We werken data-gedreven.  Daarbij zorgen we dat inzet past binnen de mogelijkheden en bij de doelstellingen van school.

Wij adviseren, attenderen en helpen scholen en gemeenten om subsidiemogelijkheden te benutten. Denk aan regelingen rond preventie, kansengelijkheid, onderwijs en welzijn. Daarbij zorgen we dat de inzet goed aansluit bij bestaand aanbod en lopende samenwerkingen, ofwel past binnen de context.

Wat doet een gezondheidsmakelaar School en Jeugd?