Hygiënerichtlijn voor seksbedrijven
Op basis van de Wet Publieke Gezondheid (WPG) zijn gemeenten verantwoordelijk voor ‘het bevorderen van technische hygiënezorg’. Technische hygiënezorg (THZ) wordt voor de gemeente uitgevoerd door de GGD. Dit gebeurt conform de Algemene Plaatselijke Verordening.
GGD Gelderland-Zuid inspecteert seksinrichtingen aan de hand van de Hygiënerichtlijn voor Seksbedrijven van het Landelijk Centrum Hygiëne en Veiligheid (LCHV). Denk hierbij aan bordelen, seksclubs en prostitutiebedrijven. Hieronder vindt u uitleg over onze werkwijze.
U wilt een hygiëne-inspectie, wat moet u doen?
Neem contact op met ons team Technische Hygiënezorg om een afspraak in te plannen met een inspecteur. Dit kan via de mail (heeft de voorkeur): hinspecties@ggdgelderlandzuid.nl en bij dringende zaken ook telefonisch: 088 – 144 7126.
Er wordt een afspraak gemaakt en hiervan krijgt u schriftelijk een bevestiging. Bij voorkeur spreken wij een tijdstip met u af waarop er zo weinig mogelijk klanten op de locatie van de seksinrichting aanwezig zijn. Op het moment van de afspraak moet zowel de beheerder als degene die de seksinrichting schoonmaakt, aanwezig zijn. Dit laatste is nodig, om de richtlijnen voor het schoonmaken goed te kunnen toetsen. Het inspectiebezoek duurt maximaal 1,5 uur.
Wat kan de uitkomst van de inspectie zijn?
Er zijn drie mogelijkheden:
- Wij constateren geen punten (normen) die noodzakelijk verbeterd moeten worden, dit betekent dat de seksinrichting voldoet aan de richtlijnen.
- Wij constateren wel punten (normen) die noodzakelijk verbeterd moeten worden, maar deze zijn van zodanige aard dat een herinspectie niet nodig is.
- Wij constateren wel punten (normen) die noodzakelijk verbeterd moeten worden én van zodanige aard zijn, dat herinspectie noodzakelijk is. In overleg met u spreken wij af binnen welke termijn de punten verbeterd moeten zijn.
Kosten en afhandeling
Na onze inspectie krijgt u de rekening per mail toegestuurd. Een jaarlijkse hygiëne-inspectie kost 434,50 euro* (incl. BTW). Dit bedrag wordt jaarlijks bijgesteld. Zodra u de rekening heeft betaald, ontvangt u van ons het rapport met onze bevindingen. Als er volgens u feitelijke onjuistheden in staan, verzoeken wij u om dit binnen twee weken aan ons kenbaar te maken. Dit kan telefonisch: 088 – 144 71 26. Of via e-mail: hinspecties@ggdgelderlandzuid.nl. Het definitieve rapport moet u vervolgens zelf toezenden naar uw gemeente.