Brommers en scooters zijn een grote bron van luchtvervuiling op fietspaden. Dit blijkt uit onderzoek van GGD Gelderland-Midden naar de luchtkwaliteit op fietspaden. De vervoersmiddelen zijn verantwoordelijk voor meer dan 20% van de luchtvervuiling op fietspaden. De GGD pleit er onder meer voor om brommers en scooters van fietspaden te weren. Op basis van haar onderzoek adviseert de GGD om de luchtkwaliteit op fietspaden te verbeteren. Dit kan door brommers en scooters te weren van (snel)fietspaden. Door milieuzones voor brommers en scooters. En door deze voertuigen naar de rijbaan te verplaatsen.
“Een grotere afstand tussen scooters en fietsers, ook al is het enkele meters, is al gunstig voor de luchtkwaliteit op fietspaden”. Vertelt Moniek Zuurbier, adviseur leefomgeving en gezondheid van GGD Gelderland-Midden. “Maar het weren van brommers en scooters op drukke fietspaden is natuurlijk nog beter voor de luchtkwaliteit. Ook het overschakelen op elektrische scooters of elektrische fietsen.” Daarnaast is het advies om de uitstoot van brommers en scooters te verminderen. Door bijvoorbeeld strengere emissie-eisen en een strenge controle daar op.
Onderzoek
Niet eerder was er een onderzoek naar de invloed van uitlaatgassen van brommers en scooters op de luchtkwaliteit op fietspaden. Er zijn metingen gedaan op 19 locaties in Amsterdam, Arnhem, Harderwijk en Nijmegen. De metingen laten zien dat brommers en scooters zeer hoge pieken van ultrafijnstof veroorzaken op fietspaden. Sommige brommers en scooters veroorzaken pieken die wel 20 keer hoger zijn dan de achtergrondconcentratie ultrafijnstof.
Het onderzoek voerden ze uit op fietspaden. Dit deden ze omdat het vermoeden was dat juist fietsers last hebben van de vervuiling door brommers en scooters. De afstand tussen brommers/scooters en fietsers is namelijk klein. Niet alleen door de korte afstand van fietsers tot de uitlaatgassen van brommers en scooters ademen fietsers veel fijnstof in. Maar ook door de fysieke inspanning ademt de fietser meer – en dieper- lucht per minuut in dan andere weggebruikers.
Overigens is fietsen nog steeds gezond, de voordelen van beweging wegen op tegen de nadelen van luchtvervuiling. Maar fietsen kan nog gezonder door brommermaatregelen.
Het onderzoek is uitgevoerd door GGD Gelderland-Midden in samenwerking met GGD Noord- en Oost- Gelderland, GGD Gelderland-Zuid, GGD Amsterdam, Universiteit Utrecht, Provincie Gelderland en de gemeenten Amsterdam, Arnhem, Harderwijk en Nijmegen.
Meer informatie
Meer informatie leest u ook in het artikel uit de NRC.