Aanmelden
Woont u in de regio Gelderland-Zuid en wilt u zich aanmelden voor beschermd wonen/beschermd thuis? Dan moet u daarvoor bij Toegang Beschermd Wonen van GGD Gelderland-Zuid zijn. Dit geldt als u voor het eerst beschermd wilt gaan wonen. En ook als u verlenging wilt aanvragen. U kunt zich aanmelden door het aanmeldingsformulier Toegang Beschermd Wonen in te vullen. Behalve het ingevulde aanmeldingsformulier, willen wij van u de volgende documenten ontvangen:
- Officieel document waarin de huidige DSM classificatie (niet ouder dan 2 jaar) wordt vermeld (met naam en functie van de behandelaar, naam van de instelling en datum waarop de DSM classificatie is vastgesteld).
- Kopie huidige indicatie/ indicatie (indien van toepassing; ook bij een negatief advies).
- Begeleidingsplan/ zorgplan/ herstelplan van de huidige zorgaanbieder.
- Evaluatie van het begeleidingsplan/zorgplan/herstelplan (bij herindicatie).
- Samenvatting van de hulpverleningsgeschiedenis.
- Het PGB plan (bij een PGB aanmelding).
Aanmeldingsformulier via de mail of per post
U kunt het aanmeldingsformulier + de bijlagen naar ons mailen. De mail kunt u sturen naar: toegangbw@ggdgelderlandzuid.nl.
U kunt het aanmeldingsformulier (versie 2020) ook uitprinten het het invullen en met alle bijlagen per post naar ons sturen.
Ons postadres is:
Toegang Beschermd Wonen
GGD Gelderland-Zuid
Postbus 1120
6501 BC Nijmegen
Wijzigingsformulier PGB aanbieder/PGB beheerder
Dit formulier is bedoeld voor cliënten die hun PGB zorgverlener of PGB beheerder willen wijzigen. U bent verplicht wijzigingen met betrekking tot uw PGB zorgverlener of PGB beheerder te melden bij GGD Gelderland-Zuid. GGD Gelderland- Zuid beoordeelt of de wijziging van uw PGB zorgverlener of PGB beheerder akkoord is. Hierover brengen wij advies uit aan de gemeente Nijmegen. U kunt het wijzigingsformulier (met een nieuw PGB plan) naar ons mailen. De mail kunt u sturen naar: toegangbw@ggdgelderlandzuid.nl. Klik op deze link naar het wijzigingsformulier, print dit formulier uit en vul het in.
Als u een nieuwe indicatie voor beschermd wonen/beschermd thuis wilt aanvragen in de vorm van PGB, dan hoort u het aanmeldingsformulier te gebruiken.
U kunt het wijzigingsformulier ook uitprinten en met PGB plan per post naar ons sturen.
Ons postadres is:
GGD Gelderland- Zuid
t.a.v. Toegang Beschermd Wonen
Postbus 1120
6501 BC Nijmegen
Hoe gaat het na de aanmelding?
Als wij uw aanmelding compleet met alle bijlagen hebben ontvangen, nemen wij uw aanmelding in behandeling. We doen een eerste ‘screening’ . Dit doen we om te bekijken of u mogelijk in aanmerking komt voor beschermd wonen/beschermd thuis. Als het antwoord daarop ja is, nodigen wij u uit voor een gesprek. Dit gesprek is op de GGD in Tiel of op de GGD in Nijmegen. De GGD komt zo mogelijk naar u toe voor een gesprek. Tijdens het gesprek komen onder meer de volgende vragen aan bod:
- Wat zijn uw behoeften en wensen?
- Hoe zelfredzaam bent u? Wat kunt u nog zelf?
- Wat kunnen familie en/of vrienden voor u doen?
- In welke mate heeft u 24 uur per dag zorg in de nabijheid nodig?
- Welke zorg en/of behandeling is passend voor u?
- Welk resultaat wilt u met deze zorg bereiken?
- Wilt u zorg in natura of een pgb?
Na het gesprek krijgt u van ons een passend ondersteuningsadvies. Dit kan een advies voor beschermd thuis (begeleiding thuis met 24-uurs toezicht of bereikbaarheid thuis) of beschermd wonen (24-uurs zorg in een instelling) zijn. Wij vragen dan een indicatie voor deze zorg aan bij de gemeente Nijmegen. Het kan ook zijn dat we een andere begeleidingsvorm geschikter vinden voor u. Wij zorgen dan voor een goede overdracht.
Wat is het ketenoverleg beschermd wonen/beschermd thuis?
Het ketenoverleg is een overleg dat is samengesteld uit vertegenwoordigers van de Zorg in Natura (ZIN)- aanbieders, Toegang Beschermd Wonen (TBW) en de centrumgemeente Nijmegen. Het ketenoverleg heeft als doel om de in- en uitstroom en plaatsing van beschermd thuis en beschermd wonen cliënten zo te faciliteren dat zo passend mogelijke zorg wordt geboden. Door zicht te houden op de cliënten voorkomen we dat cliënten uit beeld verdwijnen en daardoor niet de gewenste zorg ontvangen. We krijgen daardoor ook een beeld van het aantal en aard van de mensen op de wachtlijst.
In het ketenoverleg worden alleen cliënten met een indicatie/positief advies voor beschermd thuis of beschermd wonen besproken.
Heeft u vragen?
U kunt ons bellen op 088 – 144 70 20. Wij zijn bereikbaar van maandag t/m donderdag van 08:30 uur tot 12:30 uur.
U kunt uw vraag ook mailen naar: toegangbw@ggdgelderlandzuid.nl.
Heeft u vragen over een (nog te ontvangen) indicatie of tarieven, neem dan contact op met de afdeling Wmo van de gemeente Nijmegen. Telefoonnummer: 14024 | e-mail: wmo@nijmegen.nl. Heeft u vragen over ambulante ondersteuning die u op dit moment ontvangt, neem dan contact op met het sociaal wijkteam van uw wijk.
Meer informatie vindt u ook in de lijst van veelgestelde vragen over beschermd wonen/beschermd thuis.