Veel scholen doen wel iets met het in december 2012opgenomen kerndoel over seksualiteit en seksuele diversiteit, maar de uitwerking daarvan loopt sterk uiteen. Zo blijkt uit het rapport van de Inspectie van Onderwijs dat op 5 september jl. verscheen. Lees meer
Eén les zorgt niet voor veiligheid
Het onderzoek van de Inspectie van Onderwijs laat zien dat lessen over seksuele diversiteit op scholen beperkt en weinig doelgericht plaatsvinden, afhankelijk zijn van de leraar én nauwelijks verankerd zijn in het curriculum. Soa Aids Nederland en Rutgers kiezen er bewust voor om een thema als seksuele diversiteit in te bedden in brede seksuele vorming. Op deze manier kunnen ook gevoelige thema’s een structurele plek krijgen in het curriculum op scholen. Dit is nodig om ervoor te zorgen dat de school een veilige plek is voor lesbische, homo-, biseksuele en transgender-leerlingen (LHBT).
Vaker slachtoffer van pesten
Op de middelbare school krijgen LHBT-leerlingen ongeveer tweeënhalf keer zo vaak als andere leerlingen te maken met vervelende ervaringen zoals uitschelden, buitensluiten, geroddel en grappen. Pesten op school is de belangrijkste oorzaak van zelfmoord onder LHBT-leerlingen. Ter voorkoming hiervan is een veilig schoolklimaat voor LHBT-jongeren essentieel. Veel leraren vinden seksuele diversiteit een lastig onderwerp, bijvoorbeeld door mogelijk heftige reacties van leerlingen en weerstand van ouders.
Kant-en-klaar pakket
De lesbrief Seksuele Diversiteit en Genderdiversiteit hoort bij het Lang Leve de Liefde-lespakket voor de onderbouw en is bedoeld voor de tweede klas van vmbo, havo en vwo. Het bevat een kant-en-klaar pakket met achtergrondinformatie voor docenten met feiten, cijfers en veel gestelde vragen, aandachtspunten voor voorlichting in de klas, tips voor schoolbeleid én lesmateriaal voor leerlingen.
Aanvulling op Lang Leve de Liefde
Lang Leve de Liefde is het meest gebruikte, wetenschappelijk onderbouwde en effectief bewezen lespakket in Nederland over seksualiteit en relaties. Docenten zijn positief over Lang Leve de Liefde. Als zij eenmaal de verlegenheid voorbij zijn en zien wat het effect van hun lessen is, dan zijn ze enthousiast. “Dit zijn de leukste lessen van het jaar” en “Normaal houden leerlingen hun aandacht maximaal twintig minuten erbij, maar hierbij de volle vijftig minuten”. In Lang Leve de Liefde delen allerlei jongeren persoonlijke verhalen op een positieve en open manier zodat leerlingen zich hierin kunnen herkennen.